Salget har eksplodert
Salget av elbiler har eksplodert de siste årene. I 2020 ble det førstegangsregistrert 141.000 personbiler, hvor over halvparten kun hadde elektrisk motor. Tidligere i år passerte også Norge for første gang over 400.000 registrerte elbiler, og utvalget av brukte elbiler har aldri vært bedre.
-Tidligere har det vært lite utvalg i bruktbilmarkedet for elbiler og folk har prioritert å kjøpe fabrikkny bil. Nå har utvalget virkelig tatt seg opp, og vi ser flere fordeler med å kjøpe brukt elbil, sier daglig leder i SPZ Bil, Robert Kjerrgård.
Det økende salget kan på mange måter sees opp mot EU-kravet. Stortinget har nemlig vedtatt at 100 prosent av nybilsalget skal være nullutslippsbiler innen 2025. I løpet av det første halvåret i 2021 utgjorde elbiler 57,3 prosent av nybilsalget.
-Vi er veldig positiv til målsettingen, og er med på laget om å elektrifisere. Det nærmer seg at elbil-tilbudet er så stort at man ikke har annet alternativ lenger, så jeg vil si vi er på god vei.

Utstillingsbiler i SPZ sine lokaler.
Slipper ventetid
Etterspørselen av nye elbiler er stor, noe som gjør at ventetiden fra du bestiller til du faktisk får bilen er lang. Det er ikke unormalt av leveringstiden på ny elbil er 6-12 måneder.
-Kjøper du en brukt elbil slipper du ventetid, vi kan levere på timen. Våre brukte elbiler er alt fra noen måneder, til noen år gamle. Vi leverer naturligvis også nye elbiler, sier Kjerrgård.
I tillegg har de ulike bilmerkene stort sett lagt vekt på å utvikle rekkevidden på batteriene på de siste årsmodellene. Med andre ord er modellene ellers stort sett like.
-Det viktigste er at du kjøper en bil som har den rekkevidden du trenger, og for den vanlige familie er det god nok rekkevidde på en standard elbil. Hvis en tre år gammel elbil tilfredsstiller dine krav vil dette være et godt kjøp.
En annen betryggende faktor med å kjøpe brukt elbil er at batteriene holder seg veldig bra.
-Vi tester alle batteriene når vi tar inn biler. Til nå har vi solgt over 2000 elbiler, og det er mer eller mindre ingen problemer som har ført til at vi har måtte bytte batteri, sier Kjerrgård.
En komplett hverdagsbil
Det er ikke lenge siden man anså elektriske biler som en bil nummer to. Slik er det ikke lenger. Forbedringer av rekkevidden og større utvalg gjør elbilen til en komplett hverdagsbil.
-Tesla kom først ut med en fullverdig bil med god rekkevidde i det dyre segmentet, men nå ser vi større leveranser av familie-elbiler med større plass, god rekkevidde og til en god pris.
Hos SPZ Bil selger de alt fra små til store, dyre og eksklusive modeller til rimeligere folke-elbiler.

Utstillingsbiler i SPZ sine lokaler.
Selger bredt
Nissan Leaf er fortsatt den vanligste elbil-modellen med i overkant av 68.000 eksemplarer i Norge. For noen år tilbake tronet også denne modellen på toppen hos SPZ Bil. Slik er det ikke lenger.
-Vi har mange modeller vi selger et stort antall av, så hos oss er det ikke lenger noen soleklar vinner. Elbilene varierer i både størrelse, pris, rekkevidde og utstyrspakke. Vi selger fortsatt en god del av Nissan Leaf, samt Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq Electric og BMW i3, men også mange andre nye modeller som Volvo XC40, Audi E Tron og Skoda Enyaq sier Kjerrgård.
Les også: Spennende elbil-nyheter i 2021

Robert Kjerrgård, daglig leder i SPZ.
Tips til bilkjøpet
Det er med andre ord flere fordeler med å kjøpe en brukt elbil nå. Er du på biljakt har Robert noen viktige tips.
-Elbiler skal på service hvert år, og her er mange veldig sløve. Vær oppmerksom på dette når du sjekker servicehistorikk. Bremser ruster fortere på en elbil, sjekk derfor disse. I tillegg har du tre år lengre reklamasjonsrett dersom du kjøper hos forhandler. Dette er verdt å ta med seg når man sammenligner pris.

Lån til elbil
Ønsker du å kjøpe elbil? Brage Finans tilbyr grønt billån med ekstra gode betingelser til elbilkjøpere.